portrait

Tochioka is interested in Tangible (skin of the Earth with a tangible roughness). She is exploring the structure of today's relationship between nature and people not only in the field of art but also in the catastrophe of “the emptiness of human sensitivity and material," which arose from the development of civilization, such as the singularity. Her recent projects are to explore artistic expression with Inter-disciplinary approaches to confront with the natural environment glocally. Think globally, Act locally.

She is a trans-disciplinary artist and designer working across disciplines to develop public art projects that engage in social practice, ranging from installations to optical phenomena to the specificity of places and urban environments.

Himari TOCHIOKA

Profile

1991 Born in Osaka, Japan
2020 Research Student, Space Production / Context Time and Space 3rd Lab., Department of Design, Faculty of Fine Arts, Tokyo University of the Arts
2018 Academic Project Support Staff, Data Science Research Division, Information Technology Center, The University of Tokyo
2017 M.S., Graduate school of Intermedia Art, Tokyo University of the Arts
2014 GWANJU Biennale intern / Korea
B.F.A., Kyoto Seika University, Oil Painting
2012 The University of Edinburgh / Edinburgh College of Art
2011 Artists Summit Kyoto ask breath project, Kyoto

Solo Exhibition

2010 “HIMARI TOCHIOKA”, Sabae Contemporary Art Center, Fukui

Group Exhibition

2018 (-19') The laboratory, Social Art Practice Projects, Tokyo
2016 (-17') Creators lunch team
65th Tokyo University of the Arts Graduation
2015 (-16') NAKANOJO Biennale, Gunma
Wip, Ibaraki
2014 KAMEYAMA Triennale, Mie
Light Show, Shinjuku 2-chome, Tokyo
ATLAS, Ibaraki
2013 ARTCOM Keihannna Art Festiva, Kyoto
HIKKETEITEKINATAIMEN, 7-23 gallery, Kyoto
KANOJOTACHINOKEIKA, 7-23 gallery, Kyoto
2012 Clarendon House Edinburgh, Scotland / UK
ETTEDA2011 [Korean + Japan's Creator Exchange Exhibition] BankART1929 NYK gallery A, Yokohama
2011 “Welcome to earthian”, Kyoto international community house, Kyoto
ETTEDA2011 [Korean + Japan's Creator Exchange Exhibition] Palais de Seoul GALLERY, Seoul / Korea
2010 “Misaki”, Misaki poultry or chicken farm, Fukui

Conference

  • Himari Tochioka, Haruka Ikeda, Tomohiko Hayakawa, and Masatoshi Ishikawa: Effects of Latency in Visual Feedback on Human Performance of Path-Steering Tasks, The 25th ACM Symposium on Virtual Reality Software and Technology (VRST2019) (Parramatta, NSW, Australia, 2019.11.12-15). [Link]
  • Tomohiko Hayakawa, Takuya Kadowaki, Himari Tochioka, and Masatoshi Ishikawa: Motion-Blur-Compensated Microscopic Imaging System by Controlling the Optical Axis Using a Rotating Acrylic Cube, Focus on Microscopy 2019 (FOM2019) (London, 2019.4.16).
portrait

栃岡はTangible(実体のない質感の可視化)に興味があります。アートの分野だけでなく、シンギュラリティなど文明の発展から生じるカタストロフィにおける、今日の「人と自然の関わりの構造」を、アートやテクノロジーをはじめとした分野の領域を超えて多角的に研究しています。最近のプロジェクトでは、自然環境にグローカル(Glocal)にアプローチすることを試みています。

彼女は現象表現からインスタレーション、場や都市環境の特殊性に至るまで、学際的な社会実践に従事するアーティスト・デザイナーです。

栃岡 陽麻里

経歴

1991 大阪生まれ
2020- 東京藝術大学美術研究科デザイン専攻 空間・演出研究室
コンテクスト第3研究室(タイム&スペース)研究生
2018- 東京大学情報基盤センター データ科学研究部門 学術支援職員 在職中
2017 東京藝術大学大学院 美術研究科 先端芸術表現専攻 修士課程 修了
2014 光州ビエンナーレインターンシップ / 韓国
京都精華大学 芸術学部 洋画学科 卒業
2012 The University of Edinburgh / Edinburgh College of Art 交換留学
2011 Artists Summit Kyoto ask breath project, 京都

個展

2010 “栃岡陽麻里展” 鯖江現代美術センター, 福井

グループ展

2018 (-19') The laboratory, Social Art Practice Projects. 東京
2016 (-17') Creators lunch team
第65回東京藝術大学 卒業・修了作品展
2015 (-16') NAKANOJOビエンナーレ, 群馬
Wip展, 茨城
2014 亀山トリエンナーレ, 指定文化財(建造物旧舘家), 三重
彩なす光の祭典, 新宿二丁目通り, 東京
ATLAS展, 茨城
2013 Keihannna Art Festiva “ARTCOM”, 京都
非決定的な対面, 7-23 gallery, 京都
彼女達の経過, 7-23 gallery, 京都
2012 Clarendon House, Clarendon House / UK
日韓合同展示会ETTEDA2011日本展 BankART1929 NYK A gallery, 横浜
2011 “地球人ようこそ” 京都国際交流会館, 京都
日韓合同展示会ETTEDA2011韓国展 Palais de Seoul GALLERY, ソウル / 韓国
2010 “みさき” 三崎養鶏場, 福井

研究活動

国際会議
  • Himari Tochioka, Haruka Ikeda, Tomohiko Hayakawa, and Masatoshi Ishikawa: Effects of Latency in Visual Feedback on Human Performance of Path-Steering Tasks, The 25th ACM Symposium on Virtual Reality Software and Technology (VRST2019) (Parramatta, NSW, Australia, 2019.11.12-15). [Link]
  • Tomohiko Hayakawa, Takuya Kadowaki, Himari Tochioka, and Masatoshi Ishikawa: Motion-Blur-Compensated Microscopic Imaging System by Controlling the Optical Axis Using a Rotating Acrylic Cube, Focus on Microscopy 2019 (FOM2019) (London, 2019.4.16).
国内学会
  • 池田 遼,藤田 尚輝,栃岡 陽麻里,早川 智彦,石川 正俊: 高速カメラ・プロジェクタ系におけるフレームレートの計測, 2020年電子情報通信学会総合大会 (東広島,2020.3.17-20).
  • 藤田 尚輝,池田 遼,栃岡 陽麻里,早川 智彦,石川 正俊: 没入環境におけるフレームレートおよび画像遅延が人間の動作に与える影響, 2020年電子情報通信学会総合大会 (東広島,2020.3.17-20).
  • 栃岡 陽麻里,早川 智彦,門脇 拓也,池田 遼,石川 正俊: 身体感覚と視覚情報にずれが生じる低遅延没入環境におけるフレームレートが人へ与える影響, 第24回日本バーチャルリアリティ学会大会 (東京,2019.9.11-13). [Link] [PDF]
  • 早川 智彦,久保田 祐貴,望戸 雄史,蛭間 友香,栃岡 陽麻里,石川 正俊: 高速走行時におけるモーションブラー補償に基づくトンネル覆工浮き・剥離検査システム, 令和元年度土木学会年次大会第74回学術講演会 (香川,2019.9.3).
  • 久保田 祐貴,早川 智彦,望戸 雄史,蛭間 友香,栃岡 陽麻里,石川 正俊: 可変スポット径のレーザ加熱光学系を用いた浮き・剥離の顕在化, 令和元年度土木学会年次大会第74回学術講演会 (香川,2019.9.3).